Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII är ett FPS-spel utvecklat av den amerikanska spelstudion Sledgehammer Games – som också ligger bakom titlar som Call of Duty: Advanced Warfare. Det släpptes den 3:e november 2017 till Xbox One, PlayStation 4 och Windows. Call of Duty: WWII är det fjortonde spelet i Call of Duty-serien, och Sledgehammer Games andra bidrag. Spelet utspelar sig under andra världskriget, och berättar historien om de soldater från olika länder som kämpade för frihet i en värld hotad av tyranni. Scenerna sträcker sig från stränderna i Normandie till Hürtgen-skogens hjärta, och återger några av krigets mest ikoniska ögonblick. Du spelar som en ung soldat, Ronald “Red” Daniels.

När spelet släpptes fick det generellt positiv kritik från både kritiker och fans, och många uppskattade återgången seriens rötter i andra världskriget. Beröm gavs också för den välskrivna handlingen i kampanjen, de nya spelmekanismerna, grafiken, zombie-spelläget och spelets väldesignade multiplayer-läge. Spelet kritiserades dock för kampanjens brist på innovation och dess likhet med de tidigare spel som också utspelar sig under samma tid. Spelet var en kommersiell framgång och drog in hela 500 miljoner dollar i intäkter inom bara tre dagar efter släppet. Det blev det konsolspel som under 2017 drog in mest pengar i Nordamerika, och hade vid årets slut tjänat in över 1 miljard dollar.

Kampanjen

Kampanjen i Call of Duty: WWII följer en grupp soldater från 1944 till 1945, men berör också händelser från 1940 till 1944 för att bättre måla upp bakgrunden. Den utspelar sig på västfronten, under den tid då de allierade styrkorna till slut började samla styrka för att marschera in i det nazistiska Tyskland. Genom Europa följer du Ronald “Red” Daniels, en ung amerikansk menig, och hans trupp, den legendariska första infanteridivisionen. Resan går från uppslutningen till allierade styrkor från USA och den franska motståndsrörelsen, via stränderna i Normandie, till frigörelsen av Paris och i slutändan till Tyskland. Kampanjen levererar smutsig äkthet och en filmisk intensitet, ​​och hedrar det oförglömliga hjältemodet hos soldaterna som intog Europa.

Multiplayer

Multiplayer-läget för Call of Duty: WWII presenterades på E3 2017. Sledgehammer Games tillkännagav då funktioner som det nya sociala utrymmet “headquarters”, divisioner, och en återgång till vad de kallade “boots-on-the-ground”-spelande. I multiplayer-matcher är spelarna slumpmässigt indelade i två lag: de allierade och axelmakterna. På de allierades sida kan du spela som soldater i amerikanska, brittiska, sovjetiska eller franska motståndsrörelsens arméer. På axelmakternas sida spelar du uteslutande som Wehrmacht, inte Waffen-SS – ett försök att undvika att förhärliga de nazistiska elitsoldaterna. Istället för det vanliga skapa-en-klass-systemet har WWII divisioner. Du kan välja bland fem divisioner, var och en med sin egen stridsträning och vapenkunskap. Du tar dig upp genom nivåerna i divisionerna för att låsa upp nya färdigheter.

Spelmekanismer

I alla Call of Duty-kampanjer sedan originalet har det enda sättet att fylla på låg hälsa varit att undvika skador i några sekunder. I kampanjen i Call of Duty: WWII måste du istället använda första hjälpen-paket för att behandla dig själv. Paketen kan hittas utspridda på slagfältet, och du kan lägga upp till fyra av dem i din väska. Du kan dessutom ringa in första hjälpen-paket från din medsoldat Zussman genom att trycka på knappen som indikeras på skärmen. En annan ny funktion är “Heroic Actions”. De är episka prestationer som du utför på slagfältet. Var och en av dessa tre heroiska åtgärder tar dig närmare till att låsa upp en ny trupp-förmåga.

Zombie-läget

WWII innehåller ett multiplayer-läget med zombies, som känns igen från tidigare spel i serien skapade av Treyarch och Infinity Ward. Spelläget, döpt till “Nazi Zombies”, utspelar sig också under andra världskriget, då nazisterna gör ett desperat försök att vända krigets utveckling genom att skapa en odödlig armé. När det gäller gameplay behåller Nazi Zombies det system med vågor av fiender som har använts i alla tidigare Zombie-varianter, med vissa nya tillägg. Ett klassystem introducerades, där du kan välja en av fyra roller: Offense, Control, Medic and Support, vilka ger olika färdigheter. Sledgehammer Games försökte också ge bättre förklaringar till några av de populära mekanismerna, till exempel så kallade “wall buys” och pengasystemet, med hjälp av realistiska bakgrundshistorier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *